مرا اسکن کن!
پرتال چيست :
هالسی مینور این اصطلاح را در سال ۱۹۹۷ که در آن زمان رئیس CNET بود، ابداع کرد. اين کلمه به همان معناي عادي "دروازه" و "درگاه" است.
در حوزه اينترنت تعريف پرتال ماهيت متغير خود را حفظ کرد. در ساده ترين معنا، پرتال دروازهاي است بسوي وب.
در واقع پرتال پرتال مجموعهاي از صفحات وب , است که به هم پيوند خوردهاند و هر کاربر قبل از رفتن به سراغ مقصد هاي ديگر بايد به صورت يک صفحه مبدا از آن استفاده کند.
پرتال به صورتي است که کاربر پس از ورود به پرتال با فضايي که تداعي گر يک محيط تجاري يا کاري است روبرو مي شود و علاوه بر انجام امور اجرايي يا تجاري خود را در محيطي مي بيند که لذت و آموزش را تجربه مي کند.
پرتال ها با اين هدف ايجاد مى شوند که کاربران اينترنت بتوانند گردش خود را با استفاده از ابزارهايي که محصور زمان و مکان نيستند و نياز به داشتن نرم افزار يا سخت افزار خاصي ندارند در اينترنت از طريق يک مدخل مدرن و ساخت يافته شروع نموده و هر موقع که اراده کنند بدون هيچ مشکلى به نقطه شروع بازگردند.
- پرتال هاي افقي : محدوده تحت پوشش اين پورتال ها بسيار زياد است.مثلا ياهو يک پورتال افقي است.
- پرتال هاي عمودي : محدوده پوشش اين پورتال ها يک موضوع يا مطلب خاص است.
پرتال سازماني :
از اوایل سال ۱۹۹۷ که استفاده از پرتال ها در عرصه هاي مختلف کاوش و بازيابي اطلاعات در اينترنت مورد توجه قرار گرفت، بسياري از سازمانهاي تجاري و غيرتجاري به فکر طراحي و ايجاد پرتال هاي سازماني براي خود و پرسنل و کاربران يا به عبارت بهتر مشتريان خود افتادند. شرکت هايي مانند مايکروسافت و آي.بي.ام هم وارد اين ميدان شدند که اين رقابت همچنان ادامه دارد.
راه اندازي پرتال سازمان امروزه در دستور کار سازمان هاي بزرگ خصوصي و دولتي به منظور سرعت بخشيدن به ارائه خدمات بهتر براي مشتريان طراحي مي شود.
پرتال هاي سازماني اساسا با دو هدف طراحي و در سطح سازمانها مستقر شدند. اين دو هدف شامل مديريت متمرکز اطلاعات سازماني در موسسات و ارائه خدمات اطلاعاتي روزآمد ميباشد. پرتال هاي سازماني از يک سو امکان مديريت متمرکز در سازمان را براي مديران و معاونان موسسات و سازمان ها فراهم ميکنند و پنجره اي شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار ميدهند و از سوي ديگر کاربران و مشترکين خود را از آخرين اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه هاي کاري و تجاري آگاه ميسازند. اين پرتال ها علاوه بر اطلاع رساني زمينه هاي تعامل ميان مديران و کارمندان و مشتريان يا کاربران را ايجاد مينمايند. محيط شبکهاي پرتال هاي سازماني به گونه اي طراحي ميشود که يک کاربر پس از ورود به آنها خود را در فضاي مجازي يک محيط تجاري يا کاري مي يابد و علاوه بر انجام امور اجرايي و تجاري در سراسر اوقاتي که در اين محيط به سر مي برد احساسي از لذت را همراه با آموزش تجربه مي نمايد. يکي ديگر از ويژگيهاي پرتال هاي سازماني اين است که کاربران با مشارکت در فعاليتهاي مبتني بر شبکه خلاقيت هاي فردي را در خود پرورش ميدهند. امکانات تنظيم اختصاصي که معمولاً در هر پرتال سازماني پيش بيني و ارائه ميشود ضمن به چالش گرفتن تجربيات فردي کاربران در کار با امکانات شبکه اي و بسترهاي ارتباطي، زمينه هاي خلاقيت آنها را به شيوه اي کاربردي ايجاد مي نمايد.
پرتال سازماني هم براي ارائه اطلاعيه ها و اخبار مختلف, هم براي اطلاع رساني طراحي مي شود، بدين ترتيب با پرتال سازماني بسياري از خدماتي که که نياز به مراجعه حضوري دارد را به صورت اينترنتي و مجازي انجام مي شود.
امروزه با امکانات جديدي که در پرتالهاي سازماني به وجود آمده ديگر نيازي به حضور فيزيکي در محل کار يا منزل و استفاده از سيستم شخصي نيست، بلکه با تلفن هاي هوشمندي که در اختيار دارند مي توانند امور اداراي خود را به بهترين شکل انجام دهند که کارايي پرتال هاي سازماني را چند برابر ساخته است.
پرتال هاي سازماني گذشته از خدمات مستقيمي که براي سازمانها و ادارات به وجود مي آوردند، فرصت هاي جديدي را متناسب با توان اقتصادي و اجرايي نهادها و سازمانهاي مختلف به وجود مي آوردند.
به اين معني که پرتالهاي سازماني در جهت زمينه سازي همکاري هاي متقابل و به وجود آوردن امکان بهره برداري از توانهاي حرفه اي و جذب سرمايه اشخاص درگير در فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي را فراهم مي سازند.
همه اينها کارايي پرتال هاي سازماني را بيش از گذشته نمايان ساخته اند.
هدف از راه اندازي پرتال سازمان :
ويژگي هاي پرتال مگاوب:
پورتال سازماني مگاوب راهکاري مناسب جهت شرکت هاي بزگ و سازمان ها براي راه اندازي پورتال است.
در پرتال مگاوب , همه قابليت هاي وب را به کار گرفته ايم و در اختيار شما گذارده ايم . شما با استفاده از محيط کاربري پيشرفته اين پرتال و امکانات فراوان آن , در نهايت سادگي و سرعت , مي توانيد هر آنچه مي خواهيد را خلق کنيد , تمامي کارکردهاي سايت خود را مديريت کرده و بر عملکرد و آمار تک تک بخش ها نظارت نماييد. همچنين با استفاده ترکيبي از سرويس هاي مگا وب مي توانيد هر گونه محيط مجازي با کارکرد خاص را ايجاد نماييد.
عمده سرويسهاي مذکور عبارتند از:
- سرويس مديريت محتوا
- سرويس پست الکترونيک
- سرويس کنفرانس الکترونيکى
- سرويس جستجو
- سرويس عضويت در سايت
- سرويس نظر سنجى
- سرويس تکميل و ارسال فرم هاى الکترونيکى
- سرويس پرداخت اينترنتى
- سرويس خبر
بايد توجه داشت که يک پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتى نيست بلکه ترکيب درستى از سرويس هاى اصلى فوق الذکر است.